Zonder Wrijving Geen Glans

Bling bling boek ontwerp

Het boek behoort tot een tentoonstelling geïnspireerd op het werk en de gedachten van David Byrne. Daarom is het ontwerp van deze publicatie hierop ook gebaseerd. Indien überhaupt al mogelijk, artikel ‘David Byrne: Getting the I out of design’ van Sytze Steenstra was een grote hulp voor het begrijpen van zijn ideeën. Het ontwerp verwijst hiernaar op verschillende manieren.

De expositie werd gehouden in een ruimte gelegen in de rosse buurt van Amsterdam. Dit element werd genomen als uitgangspunt; door de kenmerkende rode verlichting om te keren ontstaat er een groene lichtbalk in de rug van het boek.

Omdat David Byrne een Fender gitaar speelt, zou het bijvoegen van Fender plectrums zeker het beste zijn gezien het zowel linkt met de kraslagen als het linkt aan Byrne. Het was een flinke zoektocht, maar de witte parel plectrum past prachtig, nietwaar?

Krassen of niet krassen?

In het boek, worden de beelden van de blootgestelde kunstwerken bedekt met een zilveren kraslaag, en, daaroverheen is tekst gedrukt in een tweede zilveren metallic kraslaag. Daardoor moet de eindgebruiker een onomkeerbare keuze maken: de informele tekst over het kunstwerk behouden of het verwijderen om een foto van het eigenlijke product te kunnen zien. Het is een samenwerking tussen de ontwerper, fotograaf en de lezer van het boek.

test

Moeilijk te zeggen welke zilver lichter is dan de andere.

Foto’s van de geëxposeerde kunstwerken door Isolde Woudstra.

De details zijn niet slechts details. Ze maken het ontwerp.

Dit boek ontwerp is een perfect voorbeeld van onze obsessieve aandacht voor detail. We perfectioneerden de afwerking door het zoeken naar exact de juiste kleuren zilver. De groene kleurverloop in de rug lijkt eenvoudig te realiseren, maar was het moeilijk om traploos te drukken. Een paar proefjes werden gedrukt op de pers om het effect precies goed en perfect te krijgen.

Meer inzichten in het proces op For Print Only, een blog gewijd aan de visuele stimulus en de detaillering van de ontwikkeling en productie van drukwerk.

Waarom de kleuren niet nog een keer omdraaien voor de appendix, hey?